Positief ondernemen in crisistijd!

Het C-woord
Momenteel wordt er door heel veel ondernemers negatief gedacht over hun eigen onderneming en ondernemerschap. Het lijkt wel of iedereen zich momenteel verschuilt achter het C-woord, de crisis. Niemand praat over de kansen binnen hun organisatie. Denken in problemen overheerst het denken in mogelijkheden. Waarom zijn veel ondernemers hun passie kwijt?

Bij veel ondernemers zit het C-woord tussen de oren, het is een soort modeverschijnsel.
En als we niet uitkijken doen we er allemaal aan mee.

Mijn advies is “durf te investeren, durf te beslissen en laat je zien!” ondanks de lastige tijd waar we in zitten.

Passie, visie en focus
Passie, visie en focus zijn de drie woorden die hiervoor onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Je doet immers niet zomaar iets. Je passie straal je uit en vanuit je passie haal je die belangrijke klant écht binnen en krijg je de opdrachten die je écht leuk vindt en op je lijf geschreven zijn. Je krijgt hiervan plezier, energie en voldoening. Je klanten worden je ambassadeurs, omdat jij topprestaties levert! Hierdoor is succes ook op langere termijn verzekerd. Want wie wil nou niet in zee met een echte professional die het beste in zichzelf naar boven haalt?

Verder moet je een duidelijke visie over je bedrijf hebben. Dankzij je visie heb je een duidelijk beeld over je toekomst. Vraag je af waar je naartoe wilt, waar ligt je droom? Wat is je doel op korte én op lange termijn? Hoe ziet je bedrijf er dan uit, hoeveel mensen werken er, wat is de omzet en de winst? Wanneer vind je zelf dat je succesvol bent? Als je weet wat je doel is, werk je daar gericht naar toe. Zonder visie is de kans op mislukken aanzienlijk groter.

Focus je op de zaken waar je goed in bent, die je leuk vindt en waarbij je van meerwaarde kan zijn voor je klant en omgeving. Wed niet op te veel paarden tegelijk. Veel ondernemers passen hun focus aan als het even tegenzit. Praat tegen jezelf en ga na waarom bepaalde zaken niet lukken en probeer je focus op een positieve manier uit te blijven stralen.

Probeer ‘positief’ te ondernemen
En zelfs in crisistijd kan ‘positief’ ondernemen je juist inkeer geven op zaken waar je al lange tijd mee loopt. Wellicht moet je nu juist die beslissing nemen die je eigenlijk vorig jaar al wilde nemen. Dat kunnen positieve beslissingen zijn maar ook negatieve. Loop hier niet voor weg. Ze moeten toch ooit genomen worden. Een echte ondernemer is iemand die op de juiste momenten de juiste beslissingen neemt en niet van elke beslissing een noodzakelijk kwaad maakt!

Ga klankborden!
Kijk met wie jij in jouw branche kan sparren. Dat kan een collega-concurrent zijn, maar ook een vertrouwenspersoon die bekend is met jouw organisatie. Heb je die niet dan is mijn advies ga er naar op zoek! In de privé-sfeer hebben we allemaal een beste vriend(in) waar we alles aan vertellen en mee delen, waarom dan zakelijk niet? Ga een uur bij elkaar zitten en denk out of the box. Maak het zo extreem mogelijk. Dat geeft niet alleen veel plezier en uitdaging, maar uit de meest extreme ideeën ontstaat meestal iets waar je je bedrijf echt een boost mee kunt geven.

Maak gebruik van de uitdaging
Tot slot wil ik jullie meegeven dat deze crisis zeker mogelijkheden biedt voor ondernemers. Het C-woord maakt je bewust of onbewust creatief, het geeft je de kans om snel in te spelen op een veranderende vraag. Durf die uitdaging met jezelf aan te gaan!

Laat wat van je horen

*