Wie is jouw TomTom?

tomtom-logoOmgaan met succes
Ik moest onlangs naar de tandarts en zoals elke keer weer duurde het lang voordat ik aan de beurt was. Tijdens het wachten las ik in de Elsevier dat uit onderzoek is gebleken dat veel ondernemers mentaal een grotere klap krijgen bij het hebben van succes, dan wanneer ze moeten omgaan met teleurstellingen of tegenslagen. Vreemd toch? Het kwam me bekend voor om te lezen dat adviseurs vaak hameren op de valkuilen waar ondernemers mee te maken kunnen krijgen maar hun advies omtrent de verborgen verleidingen van succes: ho maar! Het gevaar schuilt in het feit dat je te gemakzuchtig wordt en de essentie van zaken uit het oog verliest. Ik moest denken aan een stelling van managementgoeroe Peter F. Drucker. Hij stelde: “Weinig zaken zijn voor een succesvolle toekomst van een onderneming zo gevaarlijk als een succesvol verleden.” In de euforie, die succes nu eenmaal met zich meebrengt, is het niet altijd even gemakkelijk het hoofd koel te houden. De behaalde cash geeft regelmatig verlangen naar luxe en status.

Teleurstellingen
Ik las eigenlijk niets over tegenslagen en ik dagdroomde verder zonder écht te lezen. Mijn gedachten maakten overuren. Ik weet immers als geen ander dat ook tegenslagen je op een andere manier op de proef stellen. Hoe ga je om met problemen binnen je onderneming en met tegenslagen van buitenaf waar vaak geen enkele invloed op kan worden uitgeoefend? Hoe reageer je op margeverlies, zieke werknemers, betalingsverplichtingen, crisis en regelgeving?
Hoe sterk moet je zijn? Hoe verantwoordelijk voel je je? Het heeft immers geen zin om je medewerkers, je leveranciers, de concurrent, de overheid of de economie de schuld te geven van de problemen die je overkomen. Je mentale weerbaarheid komt om de hoek kijken.

Frustratie en machteloosheid
Het is eenvoudig om anderen de schuld te geven voor ontstane zaken. Dit is niets meer dan de verantwoordelijkheid verleggen naar een ander. Dit los je zelf nadien niet meer op. Het is een vorm van machteloosheid die leidt tot frustratie en stress. En stress is killing. Van stress stop je met rationeel denken en ga je zonder te beseffen foutieve beslissingen nemen die worden gevoed door emotie. Wanneer je je echter volledig verantwoordelijk voelt en je realiseert dat jij de enige bent die actief wat aan de situatie kan veranderen, sterkt dat je gevoel en de uitkomst. Daarmee zeg ik niet dat ieder probleem als vanzelf oplost, maar de noodzakelijke positieve instelling is in ieder geval wel aanwezig.

Stop met negatief denken
Samenhangend hiermee betekent ook dat klagen contra-productief werkt. Klagen brengt je op negatieve gedachten met als resultaat dat je vast loopt. Negatief denken werkt als een magneet die nog meer negatieve gedachten aantrekt. Klagen is een andere manier om verantwoordelijkheid te ontkennen. Door iets of iemand de schuld te geven schuif je de verantwoordelijkheid van je af. Zodra je je voor 100% verantwoordelijk voelt, je bewust bent van de vernietigende kracht van negatief denken én je blijft bovenal niet hangen in het verleden maar leert van gemaakte fouten, zal dat je zeker helpen om tegenslagen te overwinnen.

Zoek een TomTom
Voor mijn gevoel ergens ver weg hoorde ik mijn tandarts roepen:Martien, je ben aan de beurt… “Nu al, dacht ik tegenstrijdig?! Nadat ik in de luxe tandartsstoel moest gaan liggen tuurde ik verder en dacht aan de essentie van het artikel. Een artikel dat ik eigenlijk zelf had kunnen schrijven. De essentie is dat ondernemen een complex iets is. Een vak apart, een soort van ambacht. Het moet je liggen. Je kunt het niet leren, je moet het zijn. Maar je kunt het nooit alleen, ook al denk je van wel. Elke ondernemer, groot of klein, succesvol of niet, moet daarom zorgen voor een kundige sparringpartner. Een positief, maar confronterend klankbord. Iemand die eerlijk, oprecht en betrouwbaar is, iemand bij wie je je goed voelt. Iemand die gevoel heeft bij wat je doet maar ook iemand die de koe bij de hoorns durft te vatten en je als persoon weer op je plaats terug durft te zetten. Eigenlijk iemand die de TomTom is op jouw weg. Het stuur heb je altijd zelf in handen maar de weg word je gewezen. Als je eenmaal samen aankomt op de plaats van bestemming is je doel bereikt.

Gelukkig kon ik na 15 minuten weer vertrekken… Gelukkig, niets bijzonders aan de hand. Want eerlijk is eerlijk: ik vind de tandarts helemaal niks. Naar de tandarts gaan is voor mij geen doel op zich, maar slechts een middel op de boel te onderhouden en problemen in de toekomst te voorkomen. Jouw TomTom is jouw middel om jezelf te onderhouden! Maak gebruik van dat middel!

Laat wat van je horen

*