Veranderen? Verlang naar de open zee!

Dienstverlening-paarsInspelen op veranderingen
Tijdens een crisisperiode is er voor ondernemers altijd aanleiding om plotsklaps zaken te veranderen om het rendement te verbeteren. Maar crisis is niet de belangrijkste reden van een tekort aan rendement. En met rendement bedoel ik niet alleen geld maar ook ambitie, passie, focus en onderscheidend vermogen. Eigenlijk de échte wil om te winnen. Het gebeurt maar al te vaak dat de leider de veranderingen in de markt niet heeft gezien en een afwachtende houding heeft aangenomen. De ene negatieve verrassing volgt de andere op. Conclusie: De orderportefeuille loopt leeg waardoor omzetten krimpen, het contact met klanten verwaterd en de concurrentiepositie is niet helder. Dit soort situaties leiden direct tot financiële en organisatorische problemen. Te veel verkeerde focus op de korte (operationele) termijn en vaak onoplettend, niet accuraat leiderschap.

Veranderen in crisistijd
Een crisis mag echter nooit geen voorwaarde zijn om te veranderen! Het gaat juist om de toekomstvisie en de klantwaarden die je als bedrijf wilt leveren. Veranderen kan alleen wanneer je precies weet wie je klanten zijn, wat de behoeften zijn van deze klanten en hoe je denkt hieraan invulling te kunnen geven. Het gaat bij veranderen niet om het oplossen van een crisis maar om het organiseren van verlangen. Bij dat verlangen is één ding essentieel: de binding met je medewerkers. Maak dié mensen belangrijk binnen je organisatie die mee willen werken aan het realiseren van je toekomstvisie (je droom). Saamhorigheid is een grote factor tot succes, ongeacht salaris of leeftijd.

Neem afscheid van tradities
Het ouderwetse hiërarchische organisatiemodel blokkeert die saamhorigheid, want in dat traditionele model voelt vaak niemand zich écht verantwoordelijk. De mensen op de vloer klagen over te weinig vrijheid en gebrek aan vrije tijd en het merendeel denkt dat het toch wel goed komt en zal zelf de verantwoording niet nemen. Iedereen gaat over tot de orde van de dag. Resultaat: Aan het einde van de week is iedereen gefrustreerd en er is niets positiefs gebeurd. Bijdrage nul. Begrijp me, ik chargeer.

Omdenken is hip!
Ik vind het frappant om te zien dat de gemiddelde leeftijd bij bedrijven als Facebook en Apple ligt op 26 jaar. Bij ons in Nederland is de gemiddelde medewerker 43 jaar oud. Leeftijd is niet alles bepalend maar toch… In Amerika komen jonge starters uit het niets op en creëren in no-time miljardenbedrijven. Wij vinden het maar lastig om van tradities afscheid te nemen. Modern ondernemerschap is afstappen van het denken in salarisschalen en functiejaren. Als je écht goed bent en je toegevoegde waarde wordt benut hoor je te krijgen wat je verdient. Leeftijd en ervaring is dus niet altijd alleszeggend. Het gaat om het creëren van onderscheidend vermogen.

En heb je een écht probleem en weet je het simpelweg niet meer: Pak eens een leeg schrift en begin met niets… Kijk niet terug maar alleen vooruit. Wees vernieuwend en kijk eens wat dat je brengt. Verlang naar dat gene wat je écht wilt. Probeer anders te denken. Omdenken in hippe taal.schip

Bedrijven die dit modern omdenken toepassen zullen in onzekere tijden de beste kans hebben om te overleven!

Wanneer je een schip wilt bouwen, breng dan geen mensen bij elkaar om hout aan te slepen, werktekeningen te maken, taken te verdelen en het werk te verdelen….. maar leer mensen te verlangen naar de open zee.” (bron: Antoine de Saint-Exupéry)

Reacties

  1. Marcel Hermkens zegt:

    We hebben het er gisteren al kort over gehad. Je slaat de spijker boven op zijn kop! Leuk geschreven.., complimenten!

Laat een reactie achter op Marcel Hermkens Reactie annuleren

*