Van “op je bek te gaan” word je groot!

Iedereen gaat wel eens onderuit!
Momenteel ben ik het boek ‘Succes in zaken’ van Richard Branson aan het lezen. Dit boek gaat over de businessgeheimen die niemand op school kan leren. Een leerzaam en zeer interessant boek wat elke ondernemer de ogen opent en ook nog eens simpel is van tekst. Richard Branson is het boegbeeld en voorzitter van de Virgin-groep. Hij is een van de meest succesvolste ondernemers ter wereld.

Hij geeft aan dat het ‘op je bek gaan’ de beste leerschool is voor een succesvol zakenleven. Fouten maken en daarvan leren. Elke topondernemer is ooit eens onderuit gegaan. Het vermogen om na een tegenslag terug te vechten is waarschijnlijk de allerbelangrijkste karaktertrek voor een innovatieve onderneming. Als je innoveert en telkens in allerlei ontwikkeltrajecten zit, kan het niet anders dat je met de nodige obstakels wordt geconfronteerd. Dat maakt het ondernemersschap ook zo ‘cool’.

Soms kun je niet winnen
Een mooi voorbeeld hiervan is dat Richard Branson ooit een bedrijf oprichtte, Virgin Cola genaamd, waarmee hij de strijd aan wilde gaan met Coca Cola en Pepsi, de grootste merken ter wereld. In de beginfase was deze strijd een enorm succes voor Virgin Cola maar door deze innovatie werden de twee andere reuzen uit de frisdrankbranche wakker geschud, waarop ze alles op alles zetten en Virgin Cola alsnog vermorzelde.

Het was geen gebrek aan enthousiasme maar het was uiteindelijk gewoon geen product wat (veel) beter was dan van de andere twee. Er kon simpelweg niet gewonnen worden.

Van fouten leer je!
Het geheim om van een tegenslag te herstellen is niet alleen het niet bang zijn voor mislukkingen. Je moet deze ook gebruiken als motivatie en om ervan te leren. Tegenslag is altijd ontmoedigend maar wanneer je deze negativiteit om kan zetten in positief handelen heb je veel verdiend. Zoals Branson stelde: “Als we iets verkeerd doen, gaan we na hoe dat is gekomen en voeren zo snel mogelijk veranderingen door. Daarna concentreren we ons op wat wél werkt en richten ons op de volgende uitdaging”.

Er is niet mis mee om fouten te maken zolang je maar niet voortdurend dezelfde fouten maakt. Voer een grondig onderzoek uit na de ondergang en pas je bevindingen in je voordeel toe, zodat je het volgende keer wel goed doet.

De kapper loopt met lang haar!
Ik heb zelf ook voldoende fouten gemaakt. Ik heb grote problemen gekend in een bedrijf dat ik een aantal jaren geleden heb overgenomen. Grondig onderzoek gedaan naar de inhoud van het bedrijf en uiteindelijk toch ‘op je bek gaan’. Voordat ik mijn eigen onderneming overnam had ik al 73 overnames positief afgerond voor klanten. Hierbij zie je dat, wanneer je voor je eigen onderneming aan de gang bent, het anders is dan voor derden. In mijn geval was het een vorm van ‘de kapper loopt met lang haar’. Ik voelde me belabberd en moest alle krachten bundelen om verder te gaan. Het is simpel gesteld om te zeggen dat dit alleen ondernemersrisico is. Ik ben niet bij de pakken neer gaan zitten en ben geloof in me zelf blijven houden. De kennis zit immers in de brains. Ik heb toch altijd weer de motivatie gezocht om de plannen, die wellicht wat naïef, in mijn hoofd rondspookten alsnog te ontwikkelen. Dit heeft niets te maken met de grootte van je onderneming of met het feit hoeveel mensen je in dienst hebt, maar met doorzettingsvermogen, vertrouwen en positiviteit. En aan deze leerschool hangt geen diploma of erkenning maar is wellicht het meest waardevolle in je zakelijke leven.

Laat wat van je horen

*