Het voorrecht van sociaal maatschappelijk ondernemen!

Martien-voor-BlogDruk, druk, druk
Ik ben een echte sportfanaat. Ik heb vroeger veel gevoetbald, geef nog wekelijks jeugdtraining en ben momenteel bijna ‘verslaafd’ aan wielrennen. Het stofje heeft me te pakken zegt mijn vrouw. Verder ben ik recentelijk ook nog begonnen met hardlopen. Ik vind sport belangrijk. Ik heb geleerd om, ook als ondernemer, daar gewoon tijd voor te nemen. Bewegen is goed voor lijf en leden. Als ondernemer heb je van die momenten dat je voor je gevoel echt nergens geen tijd voor hebt. Afspraak hier, bespreking daar en voor je het weet is de dag weer voorbij. Een herkenbaar iets voor velen van ons. Maar hebben we nu echt zo druk allemaal of hebben we het vaak druk met het ons druk maken? Men zegt toch vaak gekscherend: “Vraag het maar aan iemand die het druk heeft, die heeft nog wel tijd over!”

Sociaal maatschappelijk ondernemen
Inherent aan het sporten is nu eenmaal het feit dat, wanneer je als ondernemer je begeeft in het verenigingsleven, je al snel gevraagd wordt voor een bepaalde sociaal maatschappelijke functie. Bestuurslid hier, vrijwilliger daar. Vroeger kon ik daar de tijd niet voor vrijmaken, had het immers veel te druk met mijn werk en overige beslommeringen. Jaren later ben ik er pas achter gekomen dat sociaal maatschappelijk ondernemen eigenlijk het mooiste is wat er is. Sociaal actief zijn gaat prima samen met het 24/7 ondernemer zijn. Sterker nog: het biedt kansen!

Niet alleen groen denken
Sociaal maatschappelijk ondernemen is veel meer dan alleen maar ‘groen’ denken. Goede omgang met je toner in je printer, dubbelzijdig printen als besparing, alles digitaal etc. zijn de bekende feiten die je ‘groen’ kunt benaderen. Dit zijn overigens kleine dingen die belangrijk zijn en waar ik me ook bewust van ben, maar sociaal maatschappelijk ondernemen is naar mijn bescheiden mening veel meer.

Het geeft een goed gevoel om betrokken te zijn in de sociale maatschappij van de plaats waar je je in begeeft en onderneemt. De omgeving waaraan je probeert je steentje bij te dragen. Als je dit geordend aanpakt komt de balans tussen werken-sporten-privé nooit in gevaar. Dat durf ik glashard te stellen.

Mijn sociale functies
Ik ben wekelijks minimaal 15 uur kwijt aan mijn sociaal maatschappelijke nevenfuncties. Dat is best veel maar als ik het doe wil ik ook voor de volle 100% gaan want half werk is geen werk. En vrijwillig is niet vrijblijvend!

Zo ben ik in 2010 gevraagd als bestuurslid bij stichting Jibb. Jibb is een Helmondse organisatie die kinderen (wellicht met overgewicht) achter de computer of TV vandaan haalt en zorgt dat ze aan het sporten en/of bewegen gaan. Deze kinderen worden in aanraking gebracht met een grote hoeveelheid aan sporten. Hierdoor wordt de keuze die ze maken meer een ‘eigen’ keuze dan een keuze van de ouders. Bij deze stichting zijn vele bedrijven en instellingen betrokken die mij als ondernemer kansen bieden. Ik zie hierdoor dat plezier, uitdaging, ondernemen, sportiviteit en maatschappelijke betrokkenheid super goed samen gaan.

Ook als vice-voorzitter van voetbalclub MULO ben ik actief. Deze functie geeft een stuk energie, good-feeling en afleiding. Ik heb hier contact met een diversiteit aan mensen van alle soorten en rangen binnen de Helmondse samenleving. Anderzijds kom je ook weer in aanraking met collega-ondernemers en voor je het weet ben je bezig met een nieuw sponsorplan waarbij je probeert gebruik te maken van elkaars kwaliteiten.
Hierbij is het een kwestie van win-win met een behoorlijke gunfactor.

Is dat dan alles?
Ik ben ervan overtuigd dat sociaal maatschappelijk ondernemen nog verder gaat. Denk maar eens aan een goed personeelsbeleid binnen je bedrijf, goede werkomstandigheden voor jezelf en je medewerkers. Belangrijk is om iemand die iets goed doet ook eens te belonen met een simpel schouderklopje. Wees ook duidelijk naar werknemers en geef aan elkaar aan wat je van elkaar verwacht. We zijn veel te vaak negatief kritisch.

Een heel belangrijk stuk sociaal maatschappelijk ondernemen is luisteren naar mensen. De meeste mensen zijn in hun gedachten al vaak aan het verzinnen wat ze straks gaan zeggen terwijl er iemand bezig is om je iets te vertellen. Mensen laten uitpraten en luisteren naar een ander zijn de beste vormen van communiceren.

Wat levert het je op?
Sociaal maatschappelijk ondernemen levert ontzettend veel meer op dan alleen maar meer omzet, geld en klanten. Een goed gevoel met een bepaalde kick wordt nimmer ingehaald door geld of macht. Het gevoel om een positieve bijdrage te leveren aan de samenleving waar je zelf onderdeel van bent is immers een voorrecht.

Met positief sociaal maatschappelijk ondernemen komt ook je bedrijf vanzelf in een positief daglicht te staan. Werknemers, maatschappelijke instellingen en collega-ondernemers zullen als ambassadeur van je bedrijf optreden. Ze zullen samen met jou trots zijn op wat je doet en ze zullen vertellen wat de toegevoegde waarde van jouw bedrijf is. Daar kan geen advertentie, reclamebord of welke reclamestrategie dan ook tegenop.

Reacties

  1. Hoi hoi, ik ben ook een sociaal maatschappelijke ondernemer, vind ik. Ik ben dit jaar gestart na drie jaar vrijwilligers werk. Afgelopen vrijdag heb ik mijn eerste laagdrempelige btb knutselmiddag gehad. Ook doe ik btb kinderfeestjes. Met lokale partijen gaan we kijken of we lotgenoten cafés kunnen starten hier in Kaatsheuvel/Loon op Zand. Ik ben ook voornemens een bevrijdingsfestivals te organiseren en een actie voor spieren voor spieren. Maar….financieel loop ik een beetje vast. Hoe ga ik genoeg verdienen om te leven, waar kan ik terecht voor financiering, subsidies, crowdfunding. Zou u mij kunnen en willen helpen op dat gebied?

    Met vriendelijke groet
    JerKat Events
    Angelina Klaassen

Laat wat van je horen

*