Het is voorbij…..!

DSC_6767 zwart-witHet is voorbij…….!
Van het een op het andere moment. En vaak onverwachts en ongevraagd.
Er ontstaan scheuren in een relatie die vaak niet worden herkend en de mededeling dat men bij iemand vandaan wil komt als een donderslag bij heldere hemel. Ik wil scheiden!

De meerwaarde van een echtscheidingsspecialist
“Ooooh het is over, de liefde tussen jou en mij” zong Volumia al een aantal jaren geleden. Helaas komt het voor bij 1 op de 3 huwelijken. Echtscheiding.

Ook ik word als vertrouwenspersoon bij ondernemers vaak geconfronteerd met deze, vaak negatieve, ontwikkelingen. Je kent de ondernemer en zijn partner. Je weet wat er speelt. Je weet eigenlijk alles van ze. Sterker nog, je bent vaak nog eerder op de hoogte van bepaalde zaken dan de betreffende partner zelf. Je moet hier op een beroepsethisch verantwoorde manier mee om gaan. Je wilt als adviseur immers geen keuze hoeven te maken tussen de betreffende klant en zijn partner. Je wilt hierbij beiden behulpzaam zijn. Je moet je opstellen als een soort van mediator.

Ik merk dat mensen het fijn vinden om, in een mogelijke echtscheidingssituatie, hun verhaal bij je te doen. Je kunt hier enorm van meerwaarde zijn.
Het is een voordeel (lees: ervaring) dat ik zelf ook ooit een echtscheiding heb meegemaakt. Het is inmiddels al weer 10 jaar geleden maar toch blijft dit een wezenlijk onderdeel van je leven. Het doet gewoon écht heel veel met je. Je leven wordt in zo’n periode behoorlijk op de proef gesteld. Ik vind het positief om de ervaringen die ik destijds had (en soms nu nog heb), te gebruiken in mijn dagelijkse adviespraktijk.

Hoe ziet mijn advies eruit?
Maar wat moet ik adviseren? Wat moet ik als adviseur wel of niet doen? Pak ik dit wel goed aan? Ben ik compleet? Ik werk alleen op mijn eigen ervaring en ben geïnteresseerd in mensen. Maar daar kom je er niet mee. Klanten benaderen mij vaak als dé specialist. En ja, ik weet best veel als zodanig, maar ik weet ook dat er zaken zijn die zich voordoen tijdens een echtscheiding waarvoor ik klanten moet doorverwijzen naar een echtscheidingsadvocaat. Deze advocaten zijn vaak aangesloten bij kantoren met een substantieel uurtarief. Zij maken je dan wegwijs in het web van de onwetendheden gedurende een echtscheiding.

“Jij weet toch alles van ons?”
Gisteren werd ik alweer geconfronteerd met een stel dat samen had besloten uit elkaar te gaan maar ze wilden niet naar een dure advocaat, ze wilden door mij geholpen worden. Ik als vertrouwenspersoon van de familie. ‘Dat is makkelijk, jij weet immers alles van ons!” Dat is natuurlijk goed om te horen. Maar om optimaal te kunnen adviseren zal er toch extra kennis opgedaan moeten worden. Daarom wil ik ook zélf die volledige adviseur zijn.

Nooit te oud om te leren!
Ik heb dan ook besloten om op mijn ‘ouwe dag’ toch nog maar eens in de boeken te klimmen. Ik ga vanaf eind mei de opleiding volgen tot Financieel Echtscheidingsadviseur (voor particulier en ondernemer). Na het behalen van deze opleiding wordt ik gebombardeerd met de titel RFEA (Register Financieel Echtscheidingsadviseur). Zoals je wellicht zult weten doen titels mij helemaal, maar dan ook helemaal, niets. Ik heb nog nooit geen enkele titel gedragen. Ik haat titels achter je naam (en ja, ik heb ze wel ;-p). Op mijn visitekaartje staat gewoon wie ik ben, met voornaam en al, zonder titel. De kwaliteit moet blijken uit je werk en niet door de letters voor of achter je naam. Doe maar gewoon dan doen we al gek genoeg.

Adviseren is voornamelijk luisteren
Zoals gezegd volg ik deze opleiding niet voor de titel maar voor het simpele feit dat het mij positieve energie geeft om klanten maximaal behulpzaam te kunnen zijn. Dat kan enerzijds met het dagelijks adviseren over het feit hoe je als ondernemer het best kan functioneren, maar anderzijds, in het kader van een echtscheiding, kunnen dat ook de minder leuke zaken zijn. Minder leuk, maar wel belangrijk en interessant.

Ik vind het belangrijk om er voor mijn klant te kunnen zijn, zowel privé als zakelijk. In goede en in slechte tijden. Dus ook in de periode van echtscheiding. Natuurlijk wil ik hen helpen met de echtscheidingsprocedure, de alimentatieberekeningen, de verdeling van vermogen, de omgangsregeling van de kinderen, hoe verder te gaan met de onderneming, de situatie bij overlijden, pensioen, etc.
Maar bovenal vind ik het een voorrecht om een ‘luisterend oor’ te mogen zijn. Laat klanten hun verhaal vertellen wat ze kwijt willen. Laat die emotie maar loskomen. De moderne adviseur is geen adviseur die praat maar hij die voornamelijk probeert te luisteren.

Het voorrecht van adviseren!
De ervaring van mijn eigen echtscheiding in combinatie met het opdoen van een stukje nieuwe kennis moet er toe leiden dat ik straks een volledig ‘vertrouwenspersoon’ ben voor mijn klanten. Ik kan ze helpen de, wellicht meest moeilijke fase van hun leven, door te komen. Als adviseur is dat een geweldig voorrecht!

 

Laat wat van je horen

*