Groot(s) worden door klein blijven!

DSC_6778-zwart-witIs groot belangrijk?
Midden jaren 80 ben ik begonnen met mijn eerste baan in de accountancy op een kantoor met ruim 200 medewerkers in Rotterdam. Een kantoor waar ik veel heb geleerd, een kantoor met veel plussen en minnen. Het beheren van klanten ging vaak in groepsverband. Ik kwam er niet aan toe om een persoonlijke relatie met de klant op te bouwen. De vertrouwensrelatie die ik graag op wilde bouwen, moest ik delen met minimaal 4 collega’s. Anderzijds maakte ik gretig gebruik van de voorwaarden die me werden aangeboden. Aan het krijgen van personeelskortingen en andere snuisterijen deed ik graag mee.

Inzet wordt beloond
Inmiddels vele jaren later heb ik een eigen kantoor waarbij we bewust hebben gekozen voor kleinschaligheid. Een keuze waar ik niet zomaar meer van af zal stappen. Wij werken dagelijks met veel enthousiasme in het belang van onze klanten met als speerpunten: maatwerk en aandacht met een duidelijke focus en visie. Wij durven keuzes te maken, ook voor onze klanten. Als kleine ondernemer móet je dit bieden, je hóórt hard te lopen voor je klanten. Door hard lopen en grote inzet is de gunfactor ook vele malen groter dan in een grote organisatie. Ik heb het immers zelf ervaren.

Ook ben ik van mening dat opdrachtgevers het liefst ‘zaken doen’ met de eindverantwoordelijke en niet steeds weer met een andere medewerker. Dat maakt de klik vaak groter waardoor de ‘zakelijke vertrouwensband’ versterkt wordt.

Toekomst
Met de komst van internet (websites, social media) is het voor kleine ondernemingen veel eenvoudiger zich te profileren in een veel ruimere omgeving. De specifieke kennis, kwaliteit en manier van ondernemen kunnen hier ruimschoots worden getoond.

De toekomst van de kleine ondernemer zal zich de aankomende jaren nog verder gaan ontwikkelen. Ook vanuit de vraagzijde van opdrachtgevers is de trend dat men zich veelal wil binden aan kleine partijen. De kleine ondernemer is trots op zijn bedrijf én zijn ondernemerschap. Maar ook het imago van de kleine ondernemer is de laatste jaren sterk verbeterd. Vakmanschap, durf, ‘er voor gaan’ en enthousiasme worden door klanten herkend en gewaardeerd.

Kwetsbaarheid
Ondanks dat je anders zou vermoeden, blijken grote ondernemingen meer kwetsbaar dan de kleinere, denk maar eens aan de huidige kredietcrisis waarbij grote gerenommeerde bedrijven wankelen omdat ze niet flexibel genoeg zijn om te kunnen omgaan met veranderende marktomstandigheden. Vanzelfsprekend hebben ook kleine ondernemers hier last van, maar bewezen is dat zij deze omstandigheden makkelijker kunnen ‘handlen’. Er wordt meer vooruit gedacht om met toekomstige ‘tegenvallers’ te kunnen omgaan.

Naslagwerk
Eind 2009 is er een rapport uitgekomen in opdracht van de Kamer van Koophandel in Amsterdam, hierin wordt uiteengezet wie de kleine ondernemer is en waar de sterkten en zwakten liggen. Maar ook hoe de toekomst van de kleine ondernemer er uit ziet. Je zou dit rapport voor de aardigheid eens moeten lezen, meer dan interessant. Inmiddels zijn we al weer dik over de helft van 2013 en is een groot gedeelte van dit rapport inmiddels waarheid geworden.

Be the best
De grootste zijn betekent niet zomaar de beste zijn, dit is eigenlijk nooit zo geweest. En ook al zijn kleine ondernemingen niet altijd de meest kapitaalkrachtige, ze gaan er wel vaak voor om de beste te wíllen zijn. Daar ligt hun charme!

De kleine ondernemer heeft de toekomst dat blijkt uit alles. Maak hier gebruik van zou ik zeggen.

 

Het bovenstaand rapport kan hier worden gedownload.

 

Laat wat van je horen

*