Dromen – durven – doen

DSC_6778-zwart-witEen paar weken geleden vroeg mijn dochter aan mij: “Pap, wat doe jij nu eigenlijk in MB Advies?” Tja, daar sta je dan. Even in een paar woorden begrijpelijk uitleggen waar je je al jaren mee bezig houdt. “Ik help mensen die een bedrijf hebben om hun droom te bereiken.”  “Ja pap, kan het niet nog wat zweveriger. Wat bedoel je nou precies?”
Volgens mij begint deze uitleg bij de basis van iedereen die ondernemer is of wil worden.

Zorg voor een droom!
Elke ondernemer heeft een droom, het ultieme wat hij wil bereiken. Óm dat te bereiken heeft hij een hulpmiddel nodig: zijn bedrijf. Met dit bedrijf wil hij zichzelf persoonlijk verder ontwikkelen en heeft hij de wens om met veel passie en plezier een hoog rendement te scoren (ja je leest het goed: simpelweg geld verdienen). Verder vindt hij het van belang om een goede balans te vinden tussen werk en privé. De kwaliteit van leven staat hoog in het vaandel. Als deze zaken passen én gerealiseerd worden dan is zijn droom vervuld. Maar zo simpel werkt het vaak niet.

Is geld verdienen dan dé drijfveer voor een ondernemer. Eerlijk gezegd, ja! Niemand begint een eigen bedrijf zonder daar geld mee te willen verdienen. Ben ik het daar mee eens? Gedeeltelijk wel. Ondernemers zelf zullen zeggen dat dit niet zo is, totdat de tijden keren en men merkt dat de onderneming onder druk komt te staan.
Wanneer een ondernemer in zijn onderneming onvoldoende rendement behaald (hoeft niet persé een slecht rendement te zijn), gaat dat meestal ten koste van de persoonlijke ontwikkeling, motivatie, passie en plezier die hij zo nastreeft met als direct gevolg dat het er thuis ook niet gezelliger op wordt. Simpel gesteld maar een keihard feit. De vraag hoe het allemaal komt dat…. wordt vaak onbeantwoord gelaten. Schuld bekennen is immers moeilijk!

Waar ligt mijn meerwaarde?
Ik help ondernemers hun droom te bereiken. Helpen daar waar nodig. Klankborden en nadenken over strategie en visie. Waar sta je over een aantal jaren en wat wil je dan bereikt hebben? Kun je je droom ooit gaan vervullen op de manier waarop je nu bezig bent? Haal je het maximale uit jezelf en uit je onderneming? Heb je het idee dat er veel meer in zit maar kun je er de vinger niet achter krijgen. Weet je simpelweg niet hoe je het moet aanpakken. Met dit soort vraagstukken help ik graag.

Wat is het resultaat van mijn meerwaarde?
Motivatie, plezier en zelfvertrouwen (terug)brengen bij het ondernemen, ik laat ondernemers anders over hun bedrijf denken, ik interpreteer cijfers op heel andere wijze dan men gewend is, begrijpelijk en helder met een duidelijk onderscheid tussen hoofd- en bijzaken, ik laat de onderneming anders organiseren met een hogere efficiency als gevolg (er blijft immers geld liggen!!) en het belangrijkste wellicht: ER KOMT ACTIE. Actie waar je al zó lang op zit te wachten. Niet alleen bij slecht presterende bedrijven maar ook bij florerende bedrijven.

DROMEN – DURVEN – DOEN = de basis van mijn dienstverlening.

Ondernemers zijn vaak angstig om zich kwetsbaar op te stellen. Daar heb je slechts jezelf en je naasten mee.
Ook zijn ondernemers niet gewend om geconfronteerd te worden. Confronteren doe ik graag en is een fantastisch hulpmiddel zolang het maar niet kwetsend wordt. Ik houd de spiegel voor. Dit wordt als kwestbaar maar zeer positief ervaren.

De uiteindelijke uitkomst is vaak boeiend. Ik heb al tientallen keren te horen gekregen: “Dat had ik al veel eerder moeten doen!”, “Had ik maar eerder gebeld!” en “Ik wis niet dat het zó ook kon!” etc.

Wat levert het op?
Probeer eerst eens te denken in opbrengsten en niet direct in kosten. Wat levert het op? Ik durf keihard te stellen dat ik oplever: geld, energie, zelfvertrouwen, plezier en motivatie. Wat wil je nog meer?
Ja, soms moet je nu eenmaal een aantal negatieve beslissingen nemen om ergens toe te komen, het zij zo. Laat je hierbij leiden.
Het is bewezen dat ruim 95% van de negatieve beslissingen die je neemt in je leven uiteindelijk goed uitpakken. Sterker nog de positieve beslissingen vallen uiteindelijk voor meer dan 70% tegen. Je hebt eigenlijk geen keuze!

‘Dromen-arts’?
Míjn klanten zijn ondernemers die hiervoor open durven te staan, zich kwetsbaar op willen stellen en door hebben dat er iets te halen valt. Alles in eigen belang. Ondernemers die vooruit willen en na willen denken over hun toekomst, samen met mij hun onderneming naar een hoger level willen brengen en hiermee uiteindelijk hun droom realiseren.

Weet je nog wat mijn dochter vroeg aan mij? “Wat doe je eigenlijk bij MB Advies, pap?” Ik heb geprobeerd het haar uit te leggen. “Misschien ben ik wel een soort van ‘dromen-arts’?” In elk geval weet zij nu voortaan feilloos uit te leggen waar haar vader zich mee bezig houdt??? “Snap je nu een beetje wat ik doe?”,  vroeg ik haar. Ze knikte bevestigend, maar droop met vragende ogen snel af…..

Reacties

  1. Frans van den Heuvel zegt:

    Ruimte voor ideeën !!
    Onze klanten hebben ook een droom!!
    Ik heb je blog gelezen , hij klopt!

Laat wat van je horen

*