“Bruggen slaan” of “billen knijpen”?

Niemand wordt gespaard!
Er gebeurt nogal wat in Den Haag momenteel! Na zes weken onderhandelen presenteerden VVD en PvdA maandag 29 oktober, het regeerakkoord. Het nieuwe kabinet gaat 16 miljard euro bezuinigen. Niemand wordt gespaard: ondernemers en werknemers niet maar ook ouderen en werklozen niet. Volgens Mark Rutte is dit nodig omdat “Nederland nog steeds op te grote voet leeft”. Ik kan hier voor een groot gedeelte in mee gaan. Het kan zo niet langer. We leven al te lang met ons hoofd in de wolken. Alleen met betrekking tot de zorg zijn ‘de rapen nog niet gaar’.

Zorg: onderschat!
In het regeerakkoord wordt een inkomenafhankelijke zorgpremie voorgesteld. De ‘lage inkomens’ gaan minder betalen (naar soms bijna niets) en de rijken gaan veel meer betalen (tot dik € 482 per maand). Zoals verwacht is deze bezuiniging op de zorg een hot item voor de overige partijen. Het is dan ook maar zeer de vraag of de 1e kamer hier mee akkoord zal gaan. De VVD/PvdA heeft hierbij de ruime minderheid en een akkoord is dus ver weg. Verder zijn de bezuinigingen (deftig genoemd: ombuigingen) waar de VVD en PvdA voor willen gaan niet helemaal conform de toezeggingen aan de kiezer.

Marktwerking of zorgstelsel
De term marktwerking in de zorg kan betekenen een betere en gezonde concurrentie. Marktwerking is mijn inziens nu verder weg dan ooit. De genoemde concurrentie maakt plaats voor vaste prijzen die grotendeels gefinancierd gaan worden door de mensen met de hogere inkomens. Is marktwerking dan de manier?  Het kan immers bij marktwerking zo zijn dat de patiënt zwaar de pineut is omdat zorgklinieken zich zouden kunnen gaan richten op patiënten met een goed gevulde portemonee. Op deze manier werkt markwerking niet.

Onderzoek wijst ook uit dat 63% van de ondervraagden vindt dat marktwerking te veel negatieve effecten met zich mee brengt en we terug moeten naar een zorgstelsel waarbij de overheid een meer sturende rol heeft. Zorgverzekeraars zouden een minder sterke rol moeten krijgen. Klik hier om te zien wat marktwerking in de zorg inhoudt.

Manipuleren inkomen
Verder denk ik dat een inkomensafhankelijke zorgpremie er toe bijdraagt dat mensen met (substantieel) hogere inkomens er bewust of onbewust voor gaan kiezen om op een andere manier met hun inkomen om te gaan. Denk bijvoorbeeld aan het doorsluizen van inkomen naar het buitenland of de kans dat meer mensen zich zelf (meer) gaan bewegen in het ‘donkergrijze’ circuit. Dit zijn zaken waar ik nog maar weinig ‘geleerden’ over heb horen praten maar dit zal nooit de intentie zijn geweest bij het samenstellen van dit voorstel.

Er zijn dus nog behoorlijk wat hiaten in het ‘zorgvoorstel’ en er zullen nog harde woorden gaan vallen. Mijn mening is dat dit voorstel compleet van tafel wordt geveegd en er een zorgstelsel zal moeten komen waarbij de overheid meer stuurt en de zorgverlener meer uitvoerend zal worden. Maar dat is slechts een mening van een individu en wat is die waard? Een ding is duidelijk: iedereen gaat meebetalen, niemand wordt gespaard. Het wordt dus voornamelijk ‘billen knijpen’ in plaats van ‘bruggen slaan’.

Gedeelde verantwoordelijkheid eigen woningbezitter
Wordt de huizenbezitter nu écht gestimuleerd met de nieuwe plannen? Zijn de bouwbedrijven inmiddels weer gerustgesteld? Nee, het is allemaal nog steeds te ondoorzichtig.

Mijn mening is dat de huizenmarkt nog behoorlijk lange tijd op slot zal blijven. Het vertrouwen moet weer gaan groeien. Het is van belang dat de consument begrijpt wat voor gevolgen de huidige en nieuwe wetgeving heeft op zijn individuele situatie. De overheid zal in begrijpelijke taal moeten gaan praten en moeten investeren in een veel betere voorlichting. Dit ontbreekt er mijn inziens aan alle kanten aan. Banken, adviseurs en financiële dienstverleners worden aan alle kanten in hun kraag gegrepen met regelgeving, aanscherping en onduidelijke informatie.

Ik ben van mening dat ook de consument een behoorlijk portie eigen verantwoordelijkheid heeft en niet alle verantwoordelijkheid bij banken of adviseurs kan neerleggen. Gebleken is dat de gemiddelde consument geen/weinig geld uit wil geven aan een hypotheekadvies maar zelf via internet een hypotheek sluit zonder de gevolgen in te zien. Voor een dubbeltje op de eerste rij noem ik dat. Prima, maar kom dan over een aantal jaren niet aan dat er slecht is geadviseerd en dat de destijds aangeschafte producten niet deugen. Daarom is de adviseur die de hypotheek voor je kan regelen zo’n belangrijke partner. Zijn advies moet helder en doeltreffend zijn. Wat zijn de gevolgen bij overlijden, werkloosheid en arbeidsongeschiktheid? Hoe ga ik aflossen? Hoe is de situatie nu, maar ook voor de toekomst. De consument moet beseffen dat zo’n advies ‘goud’ waard kan zijn. Een goed advies verdiend zich zelf terug.

Ondernemer is de pineut
Ook de ondernemer krijgt er van langs in het nieuw regeerakkoord. Van de voorgenomen verhoging van het forfait van de werkkostenregeling van 1,4% naar 1,6% per 2013 wordt 0,1% afgesnoept.
Per 2015 wordt de zelfstandigenaftrek fors verminderd. Het kabinet wil immers 500 miljoen euro besparen op de ondernemersfaciliteiten waaraan het urencriterium is verbonden. Dit is ongunstig voor de kleine ondernemingen in de vorm van een eenmanszaak of vennootschap onder firma. Ook wordt de ambitie uitgesproken om een winstbox in te voeren, waarbij uiteindelijk dan het ‘bewerkelijke urencriterium’ zou kunnen vervallen.

Verder bezuinigt het kabinet vanaf 2014 op de RDA, de innovatiebox en de afdrachtvermindering speur- en ontwikkelingswerk (WBSO). De afdrachtvermindering onderwijs verdwijnt en wordt deels omgezet in een subsidieregeling. Dit zijn allemaal plannen die zullen worden opgenomen in een nieuw op te maken Belastingplan.

Conclusie
Genoeg zaken om over na te denken maar ik ben van mening dat we moeten denken in mogelijkheden en niet altijd maar weer in problemen. Wat dat betreft ben ik het met Mark Rutte eens: We hebben met z’n allen geprofiteerd van een heel groot stuk welvaart maar nu moeten we een paar jaar op de blaren zitten. Uiteindelijk komen we sterker uit de crisis. En dat is toch de wens van ons allemaal?!

Lees hier het complete regeerakkoord: “Bruggen slaan”

Reacties

  1. Angelique Raaijmakers- v.d. Pol zegt:

    Dag Martien,

    Mooie blog! Maar ik hoor wel steeds meer om me heen dat de “crisis” een langdurige kwestie gaat worden waarbij de structurele inkomsten voor een echte lange termijn minder zijn en dat de structurele uitgaven daarop aangepast moeten worden en dat is een lastige puzzel zoals ook nu weer blijkt. Ik denk inderdaad dat de woningmarkt meer de aandacht moet krijgen want daar moet veel vertrouwen door consument teruggewonnen gaan worden…. misschien een beetje terug naar oude tijden, eerst sparen en dan een passende hypotheek die ook bij veranderde gezinsomstandigheden betaald kan blijven worden en de luchtbel van de vraagprijzen moet er nog uit.

    En de wens van ons allemaal, sterker uit de crisis komen…. dat gaat Nederland lukken!

    groet,
    Angelique

  2. Frank van Hemert zegt:

    Martien,
    Ik ben het toch niet helemaal met je eens en dan met name jou conclusie kan ik niet delen…..we zitten al 10 jaar op de blaren. Een paar jaar geleden was er de opmerking in een troonrede….”na het zuur komt het zoet”…..het werd “bitter” en vervolgens kwam Rutte I…het werd nog slechter….en nu Rutte II…bitter? zuur? zoet?
    Voor mij heeft hij kiezersbedrog gepleegd en wordt de last bij het middenkader gelegd…daar waar de last absoluut niet hoort.

  3. Frank zegt:

    Leuker kunnen we het niet maken: De tering naar de nering zetten door overheid, ondernemingen en consumenten !
    De uitkomst komt voort uit politiek jokeren (kaartspel) met geven & nemen gespeeld door PvdA en VVD in een achterkamertje.
    De rekening komt te liggen bij de middenklasse (volumebereik).
    Gelukkig hebben we in Nederland ook nog een 1e kamer waar groen licht gevraagd zal moeten worden.

Laat een antwoord achter aan Angelique Raaijmakers- v.d. Pol Reactie annuleren

*